lördag 14 juni 2008

Hur skulle det bli om allmänna skolor avskaffades?



I den amerikanska kulturen hyllas allmänna skolor offentligt och kritiseras privat, vilket i stort sett är det motsatta till hur vi tenderar behandla storskaliga företag som Wal-Mart. Offentligt säger alla att Wal-Mart är förfärligt, fyllt med dåliga utländska produkter, och exploaterar arbetare. Men privat så köper vi de väl prissatta högkvalitativa produkterna, och långa köer av människor hoppas bli anställda.

Varför är det så? Det har något att göra med faktumet att allmänna skolor är en del av vår medborgarreligion, det främsta beviset som folk tar fram för att visa att lokala myndigheterna tjänar oss. Och det finns ett psykologiskt element. De flesta av oss lämnar över våra barn till dem, så nog måste de värna om våra intressen!

Men gör de det? Murray N. Rothbards Education: Free and Compulsory förklarar att det sanna ursprunget till och syftet med allmän utbildning inte så mycket handlar om utbildning som vi tänker oss den, utan om indoktrinering i medborgarreligionen. Detta förklarar varför den kommunala eliten är så misstänksam mot hemundervisning och privat skolning: det är inte rädsla för låga testresultat som driver detta, utan oron att dessa barn inte lär de värden som staten anser vara viktiga.

Men att såga allmänna skolor är inte syftet med denna artikel. Det finns godtagbara allmänna skolor och de som är fruktansvärda, så det tjänar ingenting till att generalisera. Ej heller finns det ett behov av att pumpa ut data om testresultat. Låt mig endast ägna mig åt den ekonomiska sidan. Alla studier har visat att den genomsnittliga kostnaden per elev för allmänna skolor är dubbelt så stor som den för privata skolor (här är ett exempel på en studie).

Detta går stick i stäv med intuitionen, eftersom folk tänker på allmänna skolor som gratis och privata skolor som dyra. Men när du väl beaktar källan till finansieringen (skattedollar vs. marknadsreglerade avgifter eller donation), är det privata alternativet mycket billigare. De allmänna skolorna kostar faktiskt lika mycket som de dyraste och mest exklusiva privata skolorna i landet. Skillnaden är att kostnaden för allmän skolgång är utspridd över hela befolkningen, medan den privata skolkostnaden endast bärs av familjerna med studenter som går där.

I korthet, om vi kunde avskaffa allmänna skolor och lagar om skolplikt, och ersätta allt det med utbildning erbjuden av marknaden, skulle vi ha bättre skolor till halva priset, och vara friare också. Vi skulle även vara ett mer rättvist samhälle, med endast utbildningens kunder bärande kostnaderna.

Vad finns det att inte gilla? Ja, vi har problemet med övergången. Det finns uppenbara och svåra politiska problem. Vi skulle kunna säga att allmän utbildning har en politisk fördel här till följd av nätverkseffekter. Ett avsevärt antal ”prenumerationer”, etc. har travats upp för status quo, och det är mycket svårt att ändra dessa.

Men låt oss låtsas. Låt oss säga att en enstaka stad beslutade att kostnaden för allmänna skolor är för hög jämfört med privata skolor, och stadens styrande beslöt att avskaffa allmänna skolor helt och hållet. Den första saken att lägga märke till är att detta skulle vara olagligt, eftersom varje stat kräver lokaliteter för att erbjuda utbildning på offentlig basis. Jag vet inte vad som skulle hända med de styrande i staden. Skulle de fängslas? Vem vet? De hade definitivt blivit stämda.

Men låt oss säga att vi på något vis kommer runt det problemet, tack vare, låt säga, ett speciellt tillägg i delstatens konstitution, som undantar vissa platser om stadsstyret godkänner det. Sedan finns problemet med federal(a) lagstiftning och regler. Jag spekulerar bara eftersom jag inte känner till de relevanta lagarna, men vi kan gissa att Department of Education skulle lägga märke till det, och någon sorts nationell hysteri skulle följa. Men låt oss säga att vi mirakulöst kommer förbi det problemet också, och den federala regeringen låter denna ort gå sin egen väg.

Det kommer att finnas två stadier i övergången. Under det första stadiet kommer många till synes dåliga saker att hända. Hur hanteras de fysiska byggnaderna i vårt exempel? De säljs till högstbjudande, oavsett om det blir till nya skolägare, affärsverksamheter, eller byggherrar. Och lärarna och administratörerna? Alla får sluta. Ni kan tänka er ramaskriet.

Med egendomsskatter avskaffade kanske folk med barn i allmänna skolor flyttar bort. Det kommer inte att finnas några extra höga priser för hus i skoldistrikt som anses bra. Det kommer att finnas vrede rörande detta. För föräldrarna som stannar kvar, finns det ett stort problem med vad som ska göras med barnen under dagen.

Med egendomsskatter borta finns det extra pengar för att betala för skolor, men deras tillgångar har nyss fallit i marknadsvärde (till och med utan centralbanken), vilket är ett allvarligt problem när det gäller att punga ut för skolavgifter. Det kommer, naturligtvis, att finnas en utbredd hysteri om de fattiga också, som inte kommer att ha några möjligheter till skolning utöver hemundervisning.

Allt detta låter ganska katastrofalt, gör det inte? Visst gör det. Men det är endast fas ett. Om vi på något vis kan klara oss till fas två kommer något helt annorlunda att träda fram. De befintliga privata skolorna kommer att fyllas till sista plats och det kommer att finnas ett starkt behov av nya. Entreprenörer kommer snabbt att flöda in i området för att erbjuda skolor på en konkurrenskraftig basis. Kyrkor och andra lokala institutioner kommer att samla in pengarna för att sörja för utbildning.

Till att börja med kommer de nya skolorna att vara baserade på idén om den allmänna skolan. Barn kommer att vara där från åtta till fyra eller fem, och alla klasser kommer att täckas. Men nya alternativ kommer snabbt att dyka upp. Det kommer att finnas skolor för halvdagsklasser. Det kommer att finnas stora, mellanstora, och små skolor. Vissa kommer att ha 40 barn per klass, och andra fyra eller ett. Privat undervisning kommer att explodera. Sekteristiska skolor av alla slag kommer att dyka upp. Mikroskolor kommer att öppna för att tjäna nisch-intressen: vetenskap, klassiker, musik, teater, datorer, jordbruk, etc. Det kommer att finnas enkönade skolor. Huruvida sport skulle vara en del av skolan eller något helt oberoende är upp till marknaden att bestämma.

Och ”elementary, middle school, high school”-modellen kommer inte längre vara den enda. Klasser kommer inte nödvändigtvis vara grupperade endast efter ålder. Vissa kommer även att vara baserade på förmåga och nivån som har uppnåtts. Avgiften skulle variera från gratis till superdyrt. Nyckeln är att konsumenten skulle styra.

Transporttjänster skulle poppa upp för att ersätta det gamla skolbussystemet. Folk skulle kunna tjäna pengar genom att köpa skåpbilar och erbjuda transport. Inom alla områden relaterade till utbildning skulle vinstmöjligheter finnas i överflöd.

För att beskriva det kort så skulle marknaden för utbildning fungera på samma sätt som alla andra marknader. Specerier, exempelvis. Där det finns en efterfrågan, och uppenbarligen kräver folk utbildning till sina barn, finns det tillgång. Det finns stora speceriaffärer, små, billiga, dyra, och butiker för att handla specerier från bilen*. Det är på samma sätt för andra varor, och det skulle vara på samma sätt för utbildning. Återigen, kunden skulle styra. I slutänden är det som skulle komma fram inte helt förutsägbart – det är marknaden aldrig – men vad som än hände skulle vara i enlighet med allmänhetens önskemål.

Efter denna andra fas skulle denna stad träda fram som en av de mest efterfrågade i landet. Utbildningsalternativen skulle vara obegränsade. Den skulle vara källan till enorma framsteg, och en förebild för nationen. Den skulle kunna få hela landet att tänka om när det gäller utbildning. Och sedan skulle de som hade flyttat bort flytta tillbaka för att njuta av de bästa skolorna i landet till halva priset jämfört med de allmänna skolorna, och de utan barn i huset skulle inte behöva betala ett öre för utbildning. Prata om lockande!

Så vilken stad blir den första att försöka det och visa oss alla vägen?

5 april 2008


* I originaltexten talas det om stores for groceries on the run; jag gissar (men är inte helt säker på) att det är butiker där man kan handla från bilen som åsyftas, övers. anm.
______________________________________________________

Översatt från engelska av Skåneländaren.
Originaltexten skrevs av Llewellyn H. Rockwell, jr; den återfinns här: http://www.lewrockwell.com/rockwell/public-schools-abolished.html


Etiketter: